torsdag den 3. april 2014

Serigrafi


1)
Man tegner en tegning med mørk farve.
2)
Tegningen kopieres over på plastfolie.
3)
Plastfoliet lægges oven på en trykramme, der er blevet påsmurt fotoemulsion og som er tørret mørkt i minimum 8 timer. Tegningen belyses i en afstand af 25 cm med en 500 w lampe i 3 minutter præcis.
4)
Herefter afvaskes trykrammen med lunkent vand og motivet skulle nu gerne komme frem.
Mine første forsøg mislykkedes totalt og kun lidt af fotoemulsionen gik af.
5)
Motivet kan nu trykkes på papir, stof og mange andre materialer. Jeg har kun forsøgt mig med papir og stof.


3 kommentarer:

  1. Jeg har også været på seriegrafi kursus - lidt andet oplæg kan jeg se og anden underviser, men er også grebet af det. :-) Jeg har så kun prøvet at trykke på lærreder og papir indtil videre, men det ser spændende ud, det du laver.
    Mvh Lisbeth (Bidt af billedkunst)

    SvarSlet
  2. Tak Lisbeth. Arbejdsgangene er lidt snørklede og kræver en del forsøg og disciplin, MEN derefter er det egentlig let. Man får hurtigt smag for noget mere og nogle eksperimenter (tænk alle de trøjer og bukser man kunne trykke på). Jeg ved, at de på Skorpeskolen i Nordsjælland har lavet det med elever.

    SvarSlet
    Svar
    1. Har de også lavet rammer og tryk med eleverne og ikke bare trykt med færdige rammer?
      Mine elever har også trykt med de rammer, jeg lavede på det kursus, jeg var på, men ikke lavet rammer selv.

      Slet